Matkailualueen kappeli

Kappeli, toimituskappeli

Matkailualueen kappeli Kiulun suunnasta

Karhunkierros 149, 63700 Ähtäri

Kappeliin mahtuu 70 henkilöä. Kappeli on sähköistetty ja ympäri vuoden käytettävissä, kuitenkin talvikaudella tila on kylmä. Tilaa voi varata palvelutoimistosta ja sen käyttö on maksutonta.

Mini-Suomen ajan jälkeen kappeli siirtyi seurakunnan leirikeskuksen yhteyteen. Kappeli siirrettiin vuonna 2017 matkailualueelle hotelli Mesikämmenen välittömään läheisyyteen kauniille mäntykankaalle. Kappelissa järjestetään esimerkiksi kastetoimituksia ja vihkitoimituksia, hartaus- ja musiikkitilaisuuksia. Kappelilla voi jokainen vapaasti vierailla siten, että hotellin vastaanotosta voi pyytää kappelin avainta. Laitathan nimesi kappelin vieraskirjaan! Toivon, että kappeli voi ilahduttaa teitä matkailualueella vierailevia lomailijoita ja turisteja ympäri maailmaa!

Hirsinen kappeli on tiettävästi ollut alkuaan seurakunnan kappalaisen, Eerik Peranderin, vuonna 1772 rakentama asumus.

Kappeli on toiminut matkailujoiden hiljentymispaikkana 1990-luvulla Ähtärin Mini-Suomessa. Maanviljelijä Bruno Rantakömi lahjoitti pihapiirissään olleen rakennuksen rungoksi. Kappelin, alttarikalusteet ja kellotapulin sunnitteli kirkkohallituksen rakennusarkkitehti Jari Reponen. Rakennus vihittiin käyttöön heinäkuussa 1991. Vihkimisen toimitti kirkkoherra Juhani Mannila: "Puhukoon Luoja tässä paikassa tyynnyttelevästi kiireiselle luodulleen sellaisella tavalla, mikä uppoaa syvälle sielun sisimpään. Tämä levon ja hiljaisuuden funktio ei sulje pois sitä, että kappelissa voidaan viljellä Sanaa, rukoilla ja musisoida..." Vihkijäisjuhlassa avusti kirkkovaltuuston puheenjohtaja Arvo Peltomäki, kannelta soitti Heikki Savola ja tyttötrio lauloi Kaarina Savelan johdolla.

Toivon Sinulle rauhoittavia hetkiä kappelissa.

Paula Soininen, vt. kirkkoherra

Hotelli Mesikämmenen parkkipaikkaa käytetään kappelille saavuttaessa.

la 6.7. klo 18.00

Karhunkierros 149, 63700 Ähtäri